Protokół sesji Nr XXI/08 z dnia 30.04.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XXI/08

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 30 kwietnia 2008r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.14.00.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca prawny –mec Andrzej Hryniewicki
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej – mgr inż. Dariusz Markuszewski,
· Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – mgr inż. Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – mgr inż. Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
· Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Beata Górska
· p.o. Kierownika Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – mgr Joanna Urbanowicz,
· mgr inż. Joanna Lipska – autorka planu zagospodarowania przestrzennego dla wsi Wojszki.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy mgr Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on przybyłych na sesję radnych, władze gminy i sołtysów.

Ad.1.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz otworzył sesję Rady Gminy słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz stwierdził, iż na 15 radnych obecnych jest 14 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.

Ad.2.
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił następujący projekt porządku obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XX/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych, w tym zapytania Sołtysów.
6. Przebieg i realizacja zadań inwestycyjnych w 2008 roku.
7. Informacja dotycząca realizacji prac związanych z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego.
8. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2007 rok oraz udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
9. Podjęcie uchwał - projekty w załączeniu:
a) uchwała w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, świadczonych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny,
b) uchwała w sprawie uchylenia uchwały Nr XI/100/03 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 29 grudnia 2003r. w sprawie ustalenia wysokości opłat stanowiących finansowy udział przyszłych użytkowników w kosztach budowy urządzeń użyteczności publicznej,
c) uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,
d) uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w części dotyczącej wsi Wojszki Gminy Juchnowiec Kościelny,
e) uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku,
f)  uchwała w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych w tym wysokości opłat za posiłki,
g) uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Juchnowiec Kościelny.
10. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
11. Zakończenie obrad sesji.
Za przyjęciem porządku obrad z proponowaną zmianą opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba wstrzymała się od głosu, przy obecności 14 radnych.

Ad.3.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XX/08  z dnia 19 marca 2008r. – uwag do protokołu nie zgłoszono – „za” opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba wstrzymała się od głosu, przy obecności 14 radnych.

Ad.4.
Następnie Wójt i Przewodniczący Rady przedstawili informację ze swojej działalności międzysesyjnej.
Jako pierwszy głos zabrał  Wójt Gminy
· Wójt zaznaczył, że Gmina Juchnowiec Kościelny jest gminą, na terenie, której powstaje wiele nowych domów,
· gościliśmy na terenie gminy obraz Jezusa Miłosiernego, Wójt podziękował radnym , sołtysom i strażakom za pomoc i zaangażowanie w związku z wizytą obrazu,
· spotkanie z projektantami basenu, wyłoniliśmy dobrą firmę, która rozpoczęła projektowanie,
· 12.04 – zawody sumo,
· 13.04 – wyjazd do Radzymina – uroczystości Katyńskie, Wójt podziękował dyrekcji szkół za wydelegowanie pocztów sztandarowych, z tego wyjazdu zostały przywiezione dęby, które dziś zostaną zasadzone,
· 17-19.04 – zjazd Wójtów, Burmistrzów Województwa Podlaskiego w Wilnie, obecny był również Marszałek Województwa,
· 20.04 – uroczystość związana z imieninami ks. Jerzego Popiełuszki,
· 27.04 – Wiosenny Festyn w Ignatkach.
Informacja Przewodniczący Rady  z działalności międzysesyjnej.
Przewodniczący Rady – między sesjami miały miejsce posiedzenia Komisji: Komisja Rewizyjna i Komisja Samorządowa obradowały dwa razy, natomiast Komisje Rolnictwa i Komisja Budowlana spotykały się na jednym posiedzeniu. 24-27.04 wyjazd do Weidenbergu, w którym uczestniczyło trzech radnych, braki oni udział w uroczystościach związanych z odejściem na emeryturę Burmistrza, który sprawował swą funkcję od 36lat.
Wójt podziękował uczestnikom tego wyjazdu, szczególnie Panu Janowi Bruczko i Panu Stanisławowi Szerenosowi.
Przewodniczący Rady – powiadomił, że 24.04 wpłynęło rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego stwierdzające nieważność części uchwały Nr XX/128/08 z dnia 19 marca 2008r. (§11 ust.2 „lub szkodliwych dla zdrowia”).
Przewodniczący zarządził przerwę w obradach.

Ad.5.
Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady wznowił posiedzenie sesji Rady Gminy.
Radny Matowicki – zwrócił się z pytaniem do Wójta o koszt festynu i dlaczego data została ustalona na 27 kwietnia czyli Święta prawosławne? Radny zapytał również dlaczego środa jest dniem bez interesantów w Referacie Gospodarki Przestrzennej?
Wójt – wyjaśnił, że termin został ustalony wcześniej wynikał on z rocznicy powstania Klubu Jeździeckiego. Termin 3 maja nie był dobrym terminem z uwagi na dużą ilość imprez organizowanych w Białymstoku. Dodał, że decyzja o ustanowieniu środy dniem bez interesanta wynika z faktu, iż referat ten jest szczególnie obciążony. Takie praktyki wprowadziło również Miasto Białystok. Sprawy jakimi zajmuje się referat Gospodarki Przestrzennej są bardzo ważne i pracochłonne i wymagają czasu, nie można ich załatwić jednym podpisem. Warunki lokalowe niestety nie pozwalają na zbyt wiele dlatego zastanawiamy się w jaki sposób zaadaptować pomieszczenia w Ośrodku Kultury na potrzeby tego referatu. Wójt dodał, że jak tylko będzie to możliwe ze względu na warunki lokalowe i personalne środa zostanie odblokowana.
Radny Matowicki – dodał, że lokalizacja festynu nie była odpowiednia chociażby ze względów bezpieczeństwa
Wójt – odpowiedział, że „był to pierwszy tego rodzaju festyn, zdarzyły się błędy, których będziemy unikać przy organizowaniu kolejnych imprez. Mamy wiele nowych pomysłów np. zbudowanie tzw. płaszczatki z desek do potańcówki. Koszt imprezy to około 5tys.zł. problemem okazało się nagłośnienie, więc przymierzamy się do zakupu nowego sprzętu nagłaśniającego”.
Sołtys wsi Juchnowiec Dolny – poinformowała o ubytku w asfalcie na pętli autobusowej linii nr 104 w Juchnowcu Dolnym, który został uzupełniony jednak wykonanie pozostawia wiele do życzenia.
Wójt – odpowiedział, że „jest to droga powiatowa, wykonanie pętli autobusowej od samego początku budziło zastrzeżenia jednak ktoś wówczas odebrał te prace. Pętla musi być na nowo przebudowana i utwardzona, powiadomiliśmy Powiat o tym”.
Radny Bruczko – powiedział, że otrzymał pismo z Urzędu Gminy z prośbą o sprzątnięcie lasu przy drodze. Radny zapytał dlaczego pisma takie są wyrywkowo kierowane do mieszkańców?
Pani Sewastianik – wyjaśniła, że wpłynęło oficjalne pismo z nadleśnictwa z wymienionymi konkretnymi działkami, które są zaśmiecone w związku z tym Urząd Gminy wystąpił z prośbą do właścicieli działek o ich uprzątnięcie. Pani kierownik wyjaśniła, że w świetle obowiązującego prawa każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania czystości na jej terenie. Referat ochrony środowiska poczynił już niezbędne kroki i od poniedziałku rozpoczną się kontrole na terenie gminy, które dadzą pełny obraz tego kto posiada pojemnik na odpady i umowę na ich wywóz. Grożą za to kary w postaci mandatów nałożonych przez policję jak również decyzja nakazowa z Urzędu Gminy.
Radny Śliwowski – dodał, że należy zapraszać na sesję Rady Gminy Radnych powiatowych, ponieważ wiele kwestii poruszanych na sesji dotyczy Powiatu
Sołtys wsi Hryniewicze – zaznaczyła, że posiadanie pojemników na śmieci nie rozwiąże sprawy dzikich wysypisk, ponieważ śmieci wywożą również ludzie z Białegostoku
Pani Sewastianik – dodała, że jeśli ktoś będzie potrafił wskazać osobę wywożącą śmieci to ta osoba będzie zmuszona do uprzątnięcia odpadów natomiast jeśli właściciel nieruchomości nie potrafi tego zrobić to znajdujące się na jego posesji śmieci odpowiada osobiście.
Sołtys wsi Zaleskie – stwierdził, że pomysł sprawdzania faktu posiadania pojemników na odpady nie jest nowy jednak do tej pory nikt tego nie zrobił
Sołtys wsi Stanisławowo – stwierdził, że dzikie wysypiska śmieci są tworzone przez mieszkańców Białegostoku
Sołtys wsi Ignatki Osiedle – dodała, że posiadanie pojemnika i podpisana umowa na wywóz odpadów nie daje gwarancji na to, że śmieci będą właściwie wywożone chociażby z tego powodu, że umowa figuruje tylko na jedną osobę, gdzie w domu mieszka 5 osób. Ponadto Pani sołtys zwróciła się z pytaniem – co w sprawie wykonania tablic z nazwami miejscowości i ulic?
Zastępca Wójta – odpowiedział, że do ogłoszonego przetargu nikt nie stanął
Przewodniczący Rady – zauważył, że informacja odnośnie termomodernizacji szkoły w Kleosinie, która pojawiła się w gminnej gazecie nie jest prawdziwa. Zwrócił się z prośbą aby takie błędy nie pojawiały się na przyszłość. Zapytał również kiedy zostanie rozwiązana sprawa ul.Zdrojowej i ul.Tuwima w Kleosinie. Przewodniczący poprosił o pisemną odpowiedź
Wójt – odpowiedział, że sprawa ta zostanie rozwiązana i przedyskutowana z mieszkańcami Kleosina. Dodał. Że ostatnio wypadek na tej ulicy został spowodowany przez kobietę w zaawansowanej ciąży i nie można zrzucać winy za brak odpowiedzialności na urzędników. Pan Wójt zaznaczył, że prawdopodobnie jedynym rozwiązaniem będzie instalacja sygnalizacji świetlnej w tym miejscu jednak żadne rozwiązanie nie daje pełnego bezpieczeństwa jeśli mieszkańcy i kierowcy nie będą bardziej rozważni.
Sołtys wsi Lewickie:
- Pani sołtys złożyła wniosek o wycięcie drzew od Lewickich w kierunku torów do Brończan,
- Zgłosiła potrzebę naprawy ławki na przystanku w Lewickich w kierunku Białegostoku,
- Zwróciła się z pytaniem kiedy zostanie odwodniona ulica w Lewickich,
- Podziękowała Panu Jurkiewiczowi za szybką interwencję w sprawie nielegalnego wywozu gruzu na terenie wsi Lewickie,
- Dodała, że 14.04 odbyło się spotkanie, na które nie zostali zaproszeni wszyscy sołtysi, poprosiła by na przyszłość takie rzeczy nie miały miejsca,
- Zwróciła się z pytaniem co w związku z podwyżkami dla sołtysów.
W/w wnioski stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Radny Cydzik – zwrócił się z prośbą aby p.o. dyrektora Ośrodka Kultury przedstawił się i powiedział kilka słów o sobie.
Pan Koleśnik – „od 2 kwietnia pełnię funkcję p.o. dyrektora Ośrodka Kultury, z wykształcenia jestem socjologiem, specjalność socjologia wsi. Przez pewien czas pracowałem w Akademii Medycznej i na Filii Uniwersytetu Warszawskiego wykładając przedmioty związane z socjologią. Byłem dziennikarzem Gazety Współczesnej, zajmowałem się tematami społecznymi, regionalnymi związanymi z rolnictwem. Byłem Wiceprzewodniczącym Zarządu Powiatowego Związku Młodzieży Wiejskiej. Pełniłem funkcję rzecznika prasowego Prezydentów Miasta (Lussy, Jurgiela i Tura)
Radny Szczuka – zwrócił się do Wójta z prośbą o interwencję w sprawie wyjazdu z ul.Baczyńskiego na Zambrowską, skoro droga ta nie może być zmodernizowana w najbliższym czasie, radny złożył wniosek o wystąpienie z pismem do przedsiębiorstw komunikacyjnych o to by autobusy wjeżdżały w zatokę autobusową co ułatwi włączanie się do ruchu pojazdom z ul.Baczyńskiego
Radny Gradkowski – zwrócił się z pytaniem czy został przeprowadzony konkurs na stanowisko dyrektora Ośrodka Kultury?
Wójt – „w chwili obecnej Pan Koleśnik pełni funkcję p.o. dyrektora, dodał, że planowane są zmiany statutu Ośrodka Kultury, chcemy wprowadzić elementy turystyki i rekreacji. Podjąłem decyzję o zatrudnieniu Pana Koleśnika ponieważ jest dobrym fachowcem”
Radny Kuczyński – nawiązując do pytania Radnego Gradkowskiego został jak długa można pełnić funkcję p.o. dyrektora?
Radca Prawny – wyjaśnił, że nie ma w przepisach jasno określonego terminu.

Ad.6.
Przewodniczący Rady zaproponował, żeby nie omawiać przebiegu i realizacji zadań inwestycyjnych w 2008r. ponieważ było to tematem wszystkich komisji. Radni wyrazili zgodę na propozycje Przewodniczącego Rady. W wyniku braku głosów w dyskusji radni przeszli do głosowania w sprawie przyjęcia informacji w sprawie przebiegu i realizacji zadań inwestycyjnych w 2008r. – „za” przyjęciem w/w informacji opowiedziało się 12 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 13 radnych.

Ad.7.
Głos zabrał Pan Dariusz Markuszewski który wyjaśnił, że na terenie gminy funkcjonuje kilkanaście małych planów i są to tak małe plany, że czasem dotyczą dosłownie dwóch działek. Nasi pracownicy nie są w stanie spamiętać wszystkich planów, które tu działają, mamy nawał wniosków o warunki zabudowy, staramy się ciągle podnosić poprzeczkę i przeciwdziałać niekontrolowanym zakupom ziemi. W związku z natłokiem spraw, trafiających do naszego referatu pozwoliliśmy sobie w porozumieniu z Panem Wójtem ustanowić dzień pracy wewnętrznej. Chcę wszystkich uczulić, że tereny podmiejskie mimo wszystko są w dalszym ciągu wsiami, dlatego też przeciwdziałamy zabudowie szeregowej. Mamy kłopot z zagospodarowaniem strefy pomiędzy Hryniewiczami a Juchnowcem, ponieważ do momentu kiedy nie zostanie sprecyzowany przebieg obwodnicy Białegostoku  trudno mówić o sposobie zagospodarowania tego pasa. Przebieg obwodnicy uwarunkuje jaki rodzaj zabudowy zostanie tam dopuszczony. Przy obwodnicy mogłyby  powstać tereny inwestycyjne, usługowe, produkcyjno-przemysłowe. Podjęcie w tej chwili jakiegokolwiek planu w tym pasie byłoby błędem. Jesteśmy już po przetargu na obsługę geodezyjną gminy, przetarg wygrała firma z Borńczan oferując najlepsze warunki cenowe i czasowe. Zlecimy mu wykonanie map do wykonania planów i wystąpimy do kilkunastu zespołów urbanistycznych o ofertę w sprawie wykonania planów, po wakacjach można by było zlecić opracowanie tych planów. W Osiedlu Ignatki plan obowiązuje od 2005r. gdzie firma „Witamina” sprzedaje działki pod zabudowę wielorodzinną gdzie już nie ma wody i kanalizacji są niedrożne przyłącza, a w planie jest możliwość wybudowania bloków. Dochodzi do takich sytuacji gdzie ludzie kupują działki dostają pozwolenie na budowę, a nie mają zapewnionych mediów. Napływa bardzo dużo spraw związanych z gospodarką nieruchomościami, gmina powinna też pozyskiwać na własność pewne tereny. Pewne obszary są swego rodzaju priorytetowe ponieważ ciążenie inwestycyjne na tych terenach jest tak duże, że nie można już tego przeciągać dalej, jeśli nie zostaną one objęte planem nie będziemy w stanie zapanować nad tym decyzjami. Zastanawialiśmy się nad objęciem planem centrum gminy – Juchnowca, może warto wzbudzić dyskusję publiczną i spowodować powstanie jednego tworu, bo w tej chwili istnieją trzy Juchnowce położone blisko siebie, mogło to by dać początek aglomeracji miejskiej. Chcemy także wyznaczyć tereny czysto wiejskie, gdzie są bardzo dobrej klasy ziemi i gdzie są rolnicy mający produkcję wysoko rozwiniętą. Nie można doprowadzić do sytuacji gdzie kupuje się ziemię rolną w obszarze gdzie jest przewidziana zabudowa zagrodowa tylko po to by podzielić ją na mniejsze działki i sprzedać, na terenach typowo rolniczych.
Radny Matowicki – stwierdził, że nie należy dzielić gminy, która w całości jest gminą podmiejską na gminę A i B.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że planiści starają się zaprowadzić swego rodzaju porządek, zwrócił uwagę na kwestie doprowadzenia mediów do nowo powstałych działek, jako przykład wymienił Ignatki Osiedle, gdzie w planie wskaźnik zabudowy wynosi 0,5, a Starostwo Powiatowe wydało decyzję o wskaźniku 1,1. wyjaśnił, że taka decyzja może skutkować poważnymi problemami w dostarczeniu mieszkańcom wody i odbioru ścieków
Pan Markuszewski – dodał, że został skierowany protest do Starostwa
Radny Śliwowski – stwierdził, że brak planów zagospodarowania przestrzennego działa na niekorzyść mieszkańców oraz pracowników referatu Gospodarki Przestrzennej.
Wójt – odpowiedział, że Urząd Gminy nosi się z zamiarem wykonania planów dla całej gminy, albo chociaż dla obszarów, które najbardziej tego potrzebują,
Sołtys wsi Rostołty – stwierdził, że należy obowiązkiem zapewnienia mediów obarczyć właścicieli nieruchomości.
Przewodniczący Rady – dodał, że zobowiązać nikogo nie można, ale trzeba brać pod uwagę fakt, że ujęcie będzie niewydolne.
Sołtys wsi Kol.Koplany – zgłosiła, że na terenie byłej cegielni funkcjonuje jakaś firma, która prawdopodobnie nie odprowadza podatku i której działalność budzi wątpliwości mieszkańców
Wójt – odpowiedział, że jest to sprawa znana urzędnikom Urzędu Gminy.
Po przedstawieniu informacji Pana Markuszewskiego na temat realizacji prac związanych z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie nad przyjęciem informacji – „za” przyjęciem informacji dotyczącej realizacji prac związanych z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego opowiedziało się 15 radnych.

Ad.8.

Przewodniczący Rady zaproponował aby w związku z tym, że sprawozdanie było omawiane na poszczególnych komisjach nie omawiać tego tematu i przejść do głosowania nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu – „za” przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych.
Przewodniczący Rady odczytał uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dot. pozytywnego zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy w związku z przyjęciem sprawozdania za wykonanie budżetu za 2007r., a także opinie i wnioski Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.
Po odczytaniu w/w uchwał radni 12 głosami „za” udzielili absolutorium Wójtowi Gminy, dwie osoby „wstrzymały się” od głosu, przy obecności 14 radnych.

Ad.9.
Przewodniczący Rady zwrócił się z wnioskiem do Rady o zmianę porządku obrad polegającą na zaopiniowaniu uchwały oznaczonej lit.”d” jako pierwszej – „za” pozytywnym rozpatrzeniem wniosku Przewodniczącego opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych.
· uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w części dotyczącej wsi Wojszki Gminy Juchnowiec Kościelny
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie w/w uchwały
Pani Lipska – wyjaśniła, że prace nad projektem planu trwały od kilku lat dodała, że celem tego planu jest podzielenie terenu w ten sposób aby właściciele stojących nad rzeką domków mogli objąć w posiadanie część gruntu, na którym te domki stoją. Obszar ten został objęty ochroną w ramach programu „Natura 2000”, Wojewoda Podlaski wprowadził zakaz realizacji zabudowy w odległości 100m od rzeki Narew, co jest oznaczone na planie czerwoną linią, ci nie obejmowało już istniejącej zabudowy. Część z tych wydzielonych działek nie ma prawa do zabudowy. Jest projekt kanalizacji, zebranie ścieków do kanału sanitarnego i odprowadzenie do oczyszczalni w Czerewkach. Dopuszcza się do czasu zrealizowania sieci kanalizacyjnej wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Przewodniczący Rady – zwrócił się z pytaniem – czy w §26 pkt 4 nie można dopisać „ekologicznych oczyszczalni”, zamiast „przydomowych oczyszczalni’?
Pani Lipska – wyjaśniła, że zgodnie z przepisami szczególnymi jedno drugiego nie wyklucza. Dodała, że wprowadzenie na tym etapie wiązałoby się z kolejnymi miesiącami spędzonymi na uzgodnieniach, co przesunie uchwalenie planu w czasie
Pan Markuszewski – przedstawił poprawki techniczne do projektu uchwały.
Po wyczerpaniu dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały z naniesionymi poprawkami opowiedziało się13 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, świadczonych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny,
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie w/w uchwały. Pozytywna opinia Komisji. W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie uchylenia uchwały Nr XI/100/03 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 29 grudnia 2003r. w sprawie ustalenia wysokości opłat stanowiących finansowy udział przyszłych użytkowników w kosztach budowy urządzeń użyteczności publicznej,
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie w/w uchwały. W związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony,
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w sprawie w/w uchwały.
Pani Puziuk – wyjaśniła jakie poprawki do w/w uchwały pojawiły się na poszczególnych Komisjach
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad poszczególnymi poprawkami:
- §16 ust.2 pkt 3 poprawka polegająca na dopisaniu słów „oraz grup producenckich” – „za” przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
- §16 ust.2 pkt 20 poprawka polegająca na dopisaniu pkt 20 mającego brzmienie „na cele podstawowej opieki zdrowotnej” – „za” przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
- §16 ust.4 pkt 2 poprawka polegająca na wykreśleniu reszty zdania po słowach „spółki cywilnej” – „za” przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
- §23 pkt 5 poprawka polegająca na zastąpieniu słowa „miasta” na słowo „gminy” – „za” przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
- §24 poprawka polegająca na wykreśleniu słowa „może”
Radca Prawny – wyjaśnił, że zasadą jest droga przetargowa słowo „może” daje uprawnienia dla Rady
Radny Kozłowski – złożył wniosek o wykreśleniu słowa „może” z §24 – „za” wnioskiem radnego opowiedziała się jedna osoba, 12 było „przeciw”, przy obecności 13 radnych
Przewodniczący Rady Gminy – zaproponował dwie poprawki do §2 i 3 polegające na dopisaniu słów „po wyrażeniu zgody przez Radę Gminy w drodze uchwały” przed słowami – „stosując tryb” i „a, ponadto” – „za” przyjęciem poprawek opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 14 radnych
Radny Cydzik – wnioskował o przeniesienie w/w uchwały na następującą sesję Rady Gminy – „za” wnioskiem radnego opowiedziało się 9 radnych, 4 radnych było „przeciw”, 2 osoby „wstrzymało się” od głosu, przy obecności 15 radnych. W związku z decyzją radnych o przeniesieniu uchwały na następną sesją Rady Gminy radni nie głosowali nad przyjęciem uchwały
· uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w związku z brakiem głosów w dyskusji przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek szkolnych w tym wysokości opłat za posiłki,
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w związku z brakiem głosów w dyskusji przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Juchnowiec Kościelny
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, w związku z brakiem głosów w dyskusji przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały – „za” przyjęciem projektu uchwały opowiedziało się 13 radnych, dwie osoby „wstrzymały się” od głosu, przy obecności 15 radnych,

Ad.10.
Przewodniczący Rady – zwrócił się do radnych i sołtysów z propozycją wzięcia udziału w Samorządowej Spartakiadzie współorganizowanej przez Gminę Juchnowiec Kościelny. Ponadto powiadomił zebranych, że został zakupiony dyktafon celem nagrywania sesji Rady Gminy. przewodniczący zaznaczył konieczność wypracowania sposobu archiwizacji nagrań w formie elektronicznej. Następnie poinformował, że wpłynęło odwołanie od uchwały Nr XX/134/08 od mieszkańców wsi Stanisławowo
Wójt – zaproponował by zorganizować spotkanie z mieszkańcami i Radą Sołecką Stanisławowa i omówić zaistniałą sytuację
Przewodniczący Rady – przychylił się do propozycji Pana Wójta i poprosił o zorganizowanie spotkania w sprawie nazw ulic we wsi Stanisławowo – „za” propozycją Przewodniczącego opowiedziało się 15 radnych.
Sołtys Księżyna – poinformował, że w Licheniu odbędzie się zjazd sołtysów i oznajmił, że sołtysi chcą uczestniczyć w tych uroczystościach, zwrócił się z prośbą o udostępnienie autobusu i dofinansowanie wyjazdu
Wójt – przyjął wniosek sołtysa i obiecał pomoc w organizacji wyjazdu. Pan Wójt podziękował „za wsparcie i zaakceptowanie mojej osoby, poświęcam swój czas i czas pracowników, przepraszam za zbyt emocjonalne słowa. Jeżeli kogoś nie przekonałem do swojej osoby to przepraszam. Trudno jest wykonać wszystkie niezbędne prace ponieważ bardzo często mamy bariery w postaci przepisów prawnych. Otrzymałem telefon i zostałem poinformowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, że żeby wykonać chodnik w Hryniewiczach potrzeba 90tys.zł. Trzeba pamiętać, że jest to droga powiatowa, jednak pomimo tego nie przechodzimy obok tego obojętnie. Jednocześnie chciałem podziękować swoim pracownikom, szczególnie referatowi Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, Pani Zbigniewowi Jurkiewiczowi i Pani Barbarze Puziuk za dobrze układającą się współpracę i za odniesione sukcesy na polu inwestycji. Jesteśmy po kontroli RIO, która nie wykazała nieprawidłowości odnośnie mojej osoby. Dziękuję szczególnie Pani Skarbnik całemu referatowi finansów, podatków, są to referaty obciążone szczególnie odpowiedzialnymi zadaniami. Odchodzi z Urzędu Pan Jarosław Sobolewski, który uporządkował sprawy związane z transportem, rozliczaniem paliwa przez kierowców, za co jestem mu wdzięczny. Jego miejsce zajmie Pani Urszula Tarasiuk”.
Przewodniczący Rady – przekazał informację od Pana Bolesława Garbowskiego, że można zgłaszać w dniach od 5 do 15 maja w sprawie pomocy w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie.
Radny Kozłowski – zwrócił się z pytaniem do Pana Wójta odnośnie identyfikatorów dla pracowników Urzędu Gminy?
Wójt – odpowiedział, że są one już w przygotowaniu. Pan Wójt zaprosił wszystkich zebranych wraz z rodzinami na obchody święta 3 maja na mszę świętą o godzinie 9.30
Radny Bruczko – zwrócił się z sugestią o podpisanie porozumienia w sprawie partnerstwa z zaprzyjaźnioną Gminą Weidenberg
Radny Kuczyński – zwrócił się do Pana Wójta odnośnie pisma jakie wpłynęło do Urzędu Gminy w sprawie komunikacji, przedłużenia komunikacji linii 104
Wójt – „mam w planach spotkać się z Zastępcami Prezydenta Miasta, być może, że również w tym spotkaniu weźmie udział Pan Przewodniczący Rady Gminy i ponownie będzie poruszana sprawa wysypiska i komunikacji. Będę do końca oczekiwał przejawu dobrej woli z drugiej strony. Natomiast jeśli to się nie uda to postawię wniosek, zapytanie – czy naprawdę zachodzi potrzeba zamknięcia wysypiska, co spowoduje wzrost cen za wywóz odpadów. Jeżeli rozmowy nie przyniosą oczekiwanego efektu, wówczas podejmiemy decyzję odnośnie własnej komunikacji i sztywnego stanowiska odnośnie wysypiska w Hryniewiczach. Ostatecznością będzie zgłoszenie do NIK-u zasadności zamknięta wysypiska”.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Zuzanna Piasecka

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-25

Data modyfikacji: 2009-02-25

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-25